header

Blog ini akan menampilkan kisah-kisah taubat yang diterima dari pembaca-pembaca melalui email, pengalaman penulis, dan lain-lain. Apa yang diceritakan adalah benar, cuma nama dan tempat dirahasiakan. Jika pembaca lain memiliki kisah-kisah taubat yang menarik, bisa dibagi bersama dengan pembaca lain untuk dijadikan panduan hidup.

Friday, June 25, 2010

Bawalah Emas itu Ke Kubur



Kisah ini berlaku ketika aku masih bekerja sebagai jurujual di sebuah kedai emas. Sememangnya kerja sebagai jurujual ini memerlukan kesabaran yang tinggi.

Suatu petang seorang customer lelaki datang ke kedaiku. Dia meminta untuk melihat seutas rantai tangan yang berpintal-pintal. Setelah berpuashati, dia menanyakan harganya. Aku memberikan sebuah harga sebelum diskaun. Setelah tawar menawar, dia masih tidak berpuas hati dengan harga yang aku tawarkan. Dia ingin mebdapatkan harga yang lebih rendah. Namun, aku hanya mampu memberikan harga yang telah aku tawarkan. Akibat keengganan aku menuruti kehendak harganya, dia amat berang. "Kalau macam tu, awak bawak la semua emas yang ada ni masuk kubur", katanya dengan marah. Aku terkejut. Setitis air mata jatuh di pipi. Sampai hati customer itu berkata begitu. Bosku datang menenangkanku. Lantas bosku menerangkan kepada customer tersebut, bahawa harga yang kami tawarkan amat berpatutan. Setelah dia membayar harga rantai tangan tersebut, dia terus berlalu.

Tinggallah aku masih sedih dengan kata-kata customer itu. WAAAA...Sedihnya. sampai sekarang aku masih teringat-ingat kata customer itu. Ada ke patut dia suruh aku angkut semua emas-emas, permata dan bahan galian masuk kubur??

coretanku
puteri islam
admin

No comments:

Post a Comment

Followers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails