header

Blog ini akan menampilkan kisah-kisah taubat yang diterima dari pembaca-pembaca melalui email, pengalaman penulis, dan lain-lain. Apa yang diceritakan adalah benar, cuma nama dan tempat dirahasiakan. Jika pembaca lain memiliki kisah-kisah taubat yang menarik, bisa dibagi bersama dengan pembaca lain untuk dijadikan panduan hidup.

Monday, May 24, 2010

Pencuri Itu Datang Kembali




Kisah ini terjadi kira-kira lima tahun yang lalu. Ketika itu aku membuka sebuah kedai pakaian siap. Suatu petang, kedaiku dikunjungi seorang gadis. Gadis itu begitu cerewet. Dia mencuba bajuku hampir dua puluh helai. Aku benar-benar letih melayannya. Kemudian dia meminta aku mengambil baju yang tergantung di hadapan. Aku terpaksa mengikut kehendaknya, ini kerana aku perlu menjaga hati customer. Setelah mencuba baju yang terakhir, akhirnya dia memutuskan untuk tidak membeli sebarang pakaian dari kedaiku. Ummp...penatnya. Em, mungkin bukan rezeki ku lagi. Aku ke meja kaunter untuk mengambil kunci kereta. Tiba-tiba, mataku terbeliak. Duit lapan ribu yang kuletakkan di dalam laci sudah tiada. Aku mencari di laci yang lain pula. Tiada. Aku membongkah seluruh kedaiku. Mustahil ! Bagaimana duit yang baru ku simpan itu hilang dengan tiba-tiba? Tiba-tiba aku teringatkan pelanggan tadi. Mungkin pelanggan tadi sudah mencuri wang itu. Aku keluar meninjau-ninjau customer tadi. Aku berdoa semoga dia belum jauh dari kedaiku. Tapi hampa. Aku menangis.

Aku memberitahu perkara ini pada suamiku. Dia nampak terkejut. Dia menanyakan watak customer itu. Kukatakan orangnya hitam manis, agak rendah dan usianya dalam lingkungan awal dua puluhan. Dia mencari gadis itu di bandar kami. Akhirnya dia kembali dengan wajah muram. Sudahla...mungkin bukan rezeki kita. Pujuknya.

Sejak peristiwa itu, dia bayak bermunajat pada Tuhan. Hampir setiap malam dia membaca surah Yassin. Suatu petang, aku lihat gadis itu berlegar-legar di hadapan kedai ku. Aku lantas memberiahu suamiku. Setelah pasti dialah orangnya yang mengambil wangku, kami terus menahannya. Pada mulanya, dia cuba melarikan diri. Tapi, dengan pertolongan jiran-jiran, gadis itu tertangkap juga. Gadis itu di bawa ke balai polis.

Di balai polis, dia disoal siasat. Akhirnya dia mengaku dialah yang mengambil wangku. Polis itu bertanya lagi, "setelah awak mengambil wang itu, kenapa awak datang semula ke kedai itu?", dia diam. kemudia dia menjawab "saya pun tak tahu, kenapa hati saya meronta-ronta ke kedai itu semula". Semua orang kaget mendengar jawapannya. Katanya, dia telah menggunakan wangku untuk bercuti bersama-sama temannya. Katanya lagi dia baru sahaja bernikah 3 bulan dengan seorang yang berjawatan tinggi. Dia melakukan perbuatan mencuri adalah kerana hobi. Dia sudah terbiasa dengan mencuri. Sehari tidak dapat mencuri, hatinya tidak tenang. Walaupun hakikatnya dia boleh memperoleh barang tersebut dengan membeli. Dia juga sudah melakukan perbuatan mencuri ini beberapa kali termasuklah di kedai emas, pasaraya dan kedai serbaneka.MasyaAllah.

Kemudian polis menghubungi suaminya. Kemudian suaminya hadir untuk membantu siasatan polis. Suaminya amat terkejut atas penahanannya. Dia menawarkan kami untuk selesai diluar balai polis. Namun suamiku tidak bersetuju. Tujuan kami adalah untuk memberi pengajaran kepada isterinya supaya tiada lagi yang jadi mangsa isterinya.

Walaupun kejadian ini telah 5 tahun berlalu, namun ia masih segar diingatanku. Semoga gadis itu telah insaf dan menjadi muslimah yang sejati. amin...

Nukilan Seri Hussin
Marang

No comments:

Post a Comment

Followers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails