header

Blog ini akan menampilkan kisah-kisah taubat yang diterima dari pembaca-pembaca melalui email, pengalaman penulis, dan lain-lain. Apa yang diceritakan adalah benar, cuma nama dan tempat dirahasiakan. Jika pembaca lain memiliki kisah-kisah taubat yang menarik, bisa dibagi bersama dengan pembaca lain untuk dijadikan panduan hidup.

Sunday, May 23, 2010

Utusan Seorang Sahabat



Ucapan di bawah merupakan utusan surat dari seorang sahabat pena kepada sahabatnya. Renungkanlah...

Salam
16-04-2000

Ke minda saudari muslimah yang masih memikir-mikir bilakah akan dapat menatapi warkah nan secebis ini. Ha.. ini dia sudah sampai, bersama doa dan harapan agar hidupmu diberkati selalu. Saudara disini, alhamdulillah, telah pun menyambut hari asyura' dengan seadanya.

Akal manusia dibahagi tiga. Pertamanya, akal yang memikir tentang dunia semata-mata, melebihkan harta daripada ibadat, maka akal ini akal yang paling rendah. Keduanya, akal yang memikir tentang akhirat, melebihkan ibadah daripada harta, tahu akan dirinya akan mati dan bersiap untuk menghadapinya, maka akal ini akal yang sederhana. Akal yang paling tinggi dan mulia ialah akal yang ketiga iaitulah akal yang memikir tentang Tuhan dan tahu akan dia hanya hamba dan mengabdikan seluruh hidupnya kepada Tuhannya. Bukan berfikir tentang zat Tuhan, tetapi berfikir tentang kebesaran dan keesaan tuhan yang menjadikan dan mentadbirkan sekelian alam.

Bagaimana alam yang begitu kompleks dan halus ciptaannya lagi seni dan indah kejadiannya? Tentu, bila kita bertanya kepada mereka, siapakah kamu? Jawabnya kami ini ciptaan Allah. Kami tidak menciptakan diri kami sendiri. Kami berserah kepada Allah yang Maha Bijaksana lagi Maha Berkuasa. Benarlah akan kata-kata "andaikata segala sesuatu itu boleh berbicara denganmu, nescaya mereka akan menyerumu kepada Tuhanmu". tidakkah begitu? Betu? Betullah tu....

Saya suka berfikir tentang alam, falsafah alam, manusia dan kerenahnya, Tuhan dan segala ciptaanNya, mencari jalan kebaikan yang berpanjangan dan seterusnya menutup pintu-pintu maksiat kepadaNya, seboleh-bolehnya.

Saya juga suka membaca Al-qur'an dan mencari hikmah dan maani di sebalik ayat-ayatnya yang suci itu. Menghafal hadis dan mendalami sirah dan sunnah Rasulullah s.a.w. Membaca HARAKAH adalah minat saya. Selain daripada itu semua saya tak baca dan tidak berminat untuk membaca.

Pada firasatku, anda bakal menjadi seorang pendidik. Oleh itu, didiklah anak buahmu agar mereka mencintai Allah, Rasulullah dan Ulama' Pewaris Nabi. Ajarilah mereka dengan panduan Al-Qur'an dan siramilah mereka dengan cahaya hadis nabi akhir zaman. Semoga kita sama-sama mendapat berkat hidup dan bahagia di Syurga nanti...

sekianlah dahulu buat kali ini.
Permisi.


dari sahabat penamu kepada saudari muslimah Siti Aqilah
April 2000

No comments:

Post a Comment

Followers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails