header

Blog ini akan menampilkan kisah-kisah taubat yang diterima dari pembaca-pembaca melalui email, pengalaman penulis, dan lain-lain. Apa yang diceritakan adalah benar, cuma nama dan tempat dirahasiakan. Jika pembaca lain memiliki kisah-kisah taubat yang menarik, bisa dibagi bersama dengan pembaca lain untuk dijadikan panduan hidup.

Saturday, August 28, 2010

Di tinggalkan isteri solehah



Hari ini genaplah 7 hari umat islam berpuasa. Hari ini juga genaplah setahun isteriku Suraya meninggalkanku. Semenjak Suraya pergi,akulah yang menguruskan 7 anak-anakku. Mujurlah 4 daripadanya dah bekerja, seorang di universiti dan dua orang masih bersekolah. Memang penat menjaga dan mendidik anak-anak seorang diri. Akulah ibu dan akulah bapa. Semua urusan rumahtangga, aku yang uruskan dan dibantu oleh anak perempuan yang bersekolah menengah. Akulah yang mencari nafkah untuk mereka, memasak, membasuh dan akulah yang ke pasar. Dulu, aku tak pernah melakukan itu semua. Tugasku cuma mencari nafkah untuk anak-anak(mengajar kanak-kanak mengaji) dan dibantu sebanyak sedikit oleh Su. Suraya mengambil upah menjahit baju. Pendapatan kami bertambah apabila musim perayaan. Pada bula-bulan biasa, pendapatan kami hanya cukup-cukup makan sahaja. Namun aku masih bersyukur.

Namun kejadian malam itu tidak akan aku lupakan seumur hidupku. Suraya pergi meninggalkan aku. Pada mulanya aku sangkakan suraya hanya demam biasa saja. Kakinya masih mengayun mesin jahit. "Sudahlah Su, pergilah berehat", kataku sambil melirik ke arah Suraya. "Tak apalah bang, sikit saja lagi. Esok Mak Esah nak datang ambil baju-baju ni. Dapat lah sikit duit buat belanja buka budak-budak ni". Aku hanya mendiamkan diri. "Erm...bukankah Su tak sihat, kita ke klinik?", pelawaku. Dia menggeleng. "Ermm..abang jangan risau, Su dah makan pil tadi. Kejap lagi baik lah tu". Su menolak pelawaan ku ke klinik. Aku melihat jam dinding. Pukul 12.30 pagi. Aku terus masuk tidur. Aku benar-benar mengantuk.

Keesokan harinya, seperti biasa, aku bangunkan anak-anak untuk sahur. Aku menyuruh salah seorang anakku untuk mengejutkan Su untuk sahur. Tiba-tiba anakku meraung sekuatnya. Aku lantas meluru ke arahnya. Kulihat Badan Su kaku. Keeadaannya duduk merengkok seperti orang kesejukan dan kesakitan. Matanya separuh terbuka. Aku cepat-cepat cuba meluruskan kakinya. Aku menyuruh anak-anakku cepat memberitahu pada jiran-jiran. Hajjah Mina, Mak bedah dan beberapa jiran datang membantu meluruskan anggota tubuh Suraya. Hatiku benar-benar terkilan. Aku marahkan diriku. Kenapa aku tak berkeras membawa Su ke klinik? Kalaulah aku bertegas memaksa Su ke klinik , sudah tentu Su masih bernafas hingga ke hari ini. Aku terus-menerus memarahi diriku. Namun, apa yang telah terjadi adalah ketentuanNya. Siapalah aku mahu menghalang Takdir Nya?

Sehinggalah ke hari ini, aku masih belum menemui pengganti dirinya. Dialah isteriku yang solehah. Seingat aku, dia tidak pernah melangkah keluar rumah tanpa keizinanku. Dunianya hanya di rumah. Menguruskan rumah tangga. Tidak pernah ke pasar(Aku yang ke pasar). Dia hanya keluar jika ke klinik untuk membuat rawatan (kerana Su mempunyai sakit tulang). Tidak pernah ke rumah jiran untuk bersembang-sembang. Tidak pernah membuka aurat. Pintu rumahku sentiasa ditutup. Dia tidak akan menerima sebarang tetamu tanpa keizinanku terlebih dahulu. Tidak pernah bershopping. Selalunya, akulah yang membelikan baju untukknya. Dia akan pakai apa sahaja yang aku belikan untuknya. Hidupnya hanya Beribadah dan taat padaku.

Benarlah kata orang, kita akan rasa kehilangan apabila seseorang itu telah tiada. Kita tak akan menghargai mereka selagi mereka hidup. Itulah yang terjadi padaku.

Nukilan Rasa
Roslan Bakar (bukan nama sebenar)

3 comments:

  1. alangkah indahnya kalo si suami mengamounkan segala dosa isterinya, maka syurgalah miliknya yg abadi....

    ReplyDelete
  2. Kehilangan seseorang itu menandakan bahawa allah swt mencintai hamba nya dan menyerunya kembali Insyallah di suatu hari anda akan bertemu kembali di jannah . Amin.

    ReplyDelete
  3. Em..arwah memang baik... orangnya lembut. Semoga arwah ditempatkan bersama orang yang beriman

    ReplyDelete

Followers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails