header

Blog ini akan menampilkan kisah-kisah taubat yang diterima dari pembaca-pembaca melalui email, pengalaman penulis, dan lain-lain. Apa yang diceritakan adalah benar, cuma nama dan tempat dirahasiakan. Jika pembaca lain memiliki kisah-kisah taubat yang menarik, bisa dibagi bersama dengan pembaca lain untuk dijadikan panduan hidup.

Friday, August 12, 2011

Kenapa Aku Minum Arak

Sudah lama aku tak menjenguk blog ku ini. Rasanya sejak ramadhan menjelma, aku begitu sibuk sehingga aku lupa kewujudan blog ini. Alhamdulillah.... aku masih berusaha mencari artikel yang aku rasakan boleh memberikan pengajaran dan tauladan pada pengunjung blog aku ini. Percayalah.... aku lakukan untuk tujuan dakwah. bukan mengaibkan sesiapa..... kerana aku cintakan bidang dakwah.... Sehinggalah aku menemukan artikel ini. penulis blog ini sungguh berani menceritakan kisah lalu beliau. Namun aku rasa, penulis blog ini bertujuan seperti aku.... Dakwah... tak mau orang lain mengulangi kesalahan beliau..... Bacalah dan ambillah iktibar.... Aku sekadar berkongsi......







salam kawan-kawan . AF muncul lagi buat entry ni secepat mungkin . Ape masalah entry kali ni ? tak de salahnya ok . kali ni aku menjelma lagi menceritakan tentang peristiwa lama aku . Ini masa zaman aku jahil sejahil jahilnya . Personal sangat ke ? takde la . itu bagi korang . Tapi bagi aku , ini adalah satu cerita kehidupan yang patut aku kongsikan buat tatapan korang . Tak kesah la lepas ni korang nak label kan aku ni teruk dan apa-apa saja , sekurang-kurangnya aku puas . Puas kerana dah menceritakan apa yang terpendam dalam hati aku . Aku dilema sebenarnya . "kerana tension , dia isap dadah.." ni adalah aku ke ? yap . isap gam saja . oops , tipu je kalau perkataan saja tu . Aku isap ganja , telan ubat . Tapi maaflah korang , aku bukannya bangga dengan perbuatan bodoh aku ni , tapi aku nak bercerita tentang diri aku yang korang elak-elakkan . Salah ka ? janganlah anti aku , aku dah berubah . Bukan macam dulu lagi ye . harap dengan apa yang aku nak kongsi ni korang boleh manfaat kan . Read more ye , Bangga ka menjadi penagih dadah ? tidak . bagus ka menjadi seorang penagih dadah ? tidak . Habis tu ? sebab tension . Stress dan sebagainya . Kenapa boleh jadi macam tu ? sebab selalu fikir nak bergembira dengan jalan mudah . Sebelum ni tak boleh berfikir ke benda ni buruk ? boleh tetapi tapi galakan dari kawan-kawan . Eh ?! galakan dari kawan-kawan ? silap tu ! Semuanya silap dari kita ! kenapa ? sebab kita yang tidak menggunakan akal untuk berfikir yang mana harus , dan yang mana tidak . Bukan kawan-kawan puncanya , tapi diri kita . Banyak cara untuk kita elakkan dan banyak cara kita cari jalan penyelesaiannya . Semua ini kerana apa ? EMOSI .

Sebab apa EMOSI ? emosi lah yang akan mengawal diri kita apabila kita tak mampu melawannya . Itu lah aku , kawan-kawan . Ini lah aku . Tapi alhamdulillah aku mampu berubah dan menuju kejalan yang lebih elok lagi . Dulu aku ni peminum arak . memang aku dah tak fikir dah halal haram . Sebab apa ? jawapan sebab nak enjoy . Hentikanlah , bila EMOSI mengawal diri kita , maka kita mampu bertindak di luar batasan dan diluar normal . Aku masih tak sedar adakah aku ini beragama Islam pada masa tu .

Kerana aku tak yakin Tuhan mampu memberikan aku kejayaan . Tapi akhirnya aku sedar , Tuhan sentiasa memberikan rezeki dan kejayaan buat aku , cuma aku nak tak tahu berusaha dan cetek mengenali apa itu usaha . Sedangkan aku berdalih dariNya dan bergembira hiburkan diri dengan dadah , arak dan sebagainya . Tidak ke bodohnya aku ? aku harap korang yang baik dan yang buruk kat sini . 'Point' aku kat sini , korang tak perlu rasa apa yang aku rasa dulu , sebab Tuhan Maha Pemurah . Sentiasa memberikan rezeki buat kita , tapi cuma kita yang tak tahu dan mencuba nak berusaha . Aku nak cerita lagi bab aku ni memang panjang dan kadang-kadang tak membawa maksud dah buat korang . Korang dengar cerita seterusnya . Aku ada seorang kawan baik . Dia juga bekas peminum arak . Alhamdulillah dia dah pulih . Dia ceritakan kat aku , pada suatu hariketika dia tengah stress dan tension , dia mahu minum arak . Dalam keadaan sedang menjunjung arak , Tiba-tiba dia terserempak dengan seorang lelaki . Lelaki ni pun tegurlah dia . ''Assalamualaikum , nama sapa ni ? '', kata lelaki tu . ''Waalaikumsalam , saya amin .'', Kata kawan saya , amin ( bukan nama sebenar ) . '' Oh Amin , sedap nama tu . Kenapa Amin minum arak ni ? tahu tak arak itu haram '', kata lelaki itu . " tahu tapi saya sebenarnya tension dan stress , saya nak tenangkan fikiran dan release tension''. Amin bersuara . '' Andai tension sekalipun bukan dengan cara sebegini , ermm . Amin kalau tension , stress amin akan buat apa ? Amin akan pergi kat mana ? tanya lelaki itu lagi .''Saya akan pergi ke pulau yang indah-indah ,saya akan minum sepuas saya , saya akan relax tenangkan perasaan '', Amin berkata-kata menggunakan bahasa kias .''Ok pulau itu siapa yang buat ?'', tanya lelaki itu lagi .''Eerr ... Tuhan yang buat '', Balas Amin .


''Jadi untuk apa Amin ke pulau itu ? lebih baik Amin sembahyang minta petunjuk dan sebagainya . Buat apa membazirkan wang pergi pulau semata-mata nak tenangkan perasaan . Minum ini minum itu semata-mata nak tenangkan fikiran sedangkan jalan mudah untuk mencari ketenangan dan tension adalah Sembahyang Kepada Tuhan , ingat Tuhan . ingat Amin , Tuhan itu Maha Pemurah lagi Maha Penyayang '', kata lelaki itu mengakhiri perbualan mereka .Tamat sudah cerita tentang kawan aku ni . Korang dapat tak mesej yang nak aku sampaikan ? kesimpulannya tiada satu pun perbuatan didunia ini yang mampu menangani masalah kita , tekanan kita dan stress kita melainkan kita Ingat pada Tuhan , sembahyang kepada Nya . Sebab apa yang kita lakukan didunia ini akan mendapat balasan tak kira didunia atau akhirat . Hentikan dari mendengar hasutan syaitan dan bukalah telinga mendengar seruan Illahi . Berkat doa dan usaha aku , akhirnya aku mampu tandingi masalah , tension dan tekanan aku tanpa mencuba benda-benda terlarang ni lagi . Alhamdulillah , terima kasih Tuhan ..

Sumber

3 comments:

  1. Assalamualaikum , terima kasih kerana sudi share entry saye kat blog awak ye :D keep in touch :D

    ReplyDelete
  2. sama2... erm, cerita yang menarik dan penuh kesedaran,.... semoga jadik iktibar pada yg lain...

    ReplyDelete
  3. nipu neyh.. ak tokde baco hbeh agy.. tao doh.. mu nipu...

    ReplyDelete

Followers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails